Hectisch PB-seizoen achter de rug? Volg deze tips voor een vlotte aangifte
De deadline voor de aangifte van de personenbelasting ligt intussen al even achter je, maar de bijkomende hectiek en spanningen zitten ongetwijfeld nog vers in je geheugen. Zó vers, dat je op zoek gaat naar een efficiëntere werkwijze voor de aangifte van volgend jaar. Goed nieuws, want met deze tips wals je voortaan vlot door de aangifte.

Savannah De Taeye

1. Start tijdig met communiceren
Dat heldere communicatie essentieel is voor een vlotte voorbereiding, hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar op welk moment begin je daar het beste mee? Ervaring leert ons dat je best vanaf maart of april al start met communiceren naar je klanten. Op die manier creëer je in de periode daarna nog genoeg ruimte voor opvolging en verwerking. Staat je vragenlijst dan nog niet op punt? Geen zorgen, laat je klanten al weten dat er een vragenlijst aankomt. Zo vermijd je dat ze uit zichzelf gegevens of documenten aanleveren waardoor je het overzicht verliest.
2. Verzamel je data zo proactief mogelijk
Bezorg je klanten niet jaarlijks dezelfde lege vragenlijst, maar houd rekening met de gegevens die je al kent uit MyMinfin, Tax-on-web of je CRM. Je klanten verwachten nu eenmaal dat je geen gegevens opvraagt die al gekend zijn of die eerder al werden aangeleverd. Als je dat wel doet, weigeren ze vaak om gegevens aan te leveren of vertragen ze het proces. Om die reden raden we je sterk aan om met een digitale vragenlijst te werken waarin je gekende data vooraf kan invullen of importeren. Denk bijvoorbeeld aan Google Forms, of Bothive. Die laatste zorgt zelfs jaarlijks voor een up-to-date PB-vragenlijst, die vooraf automatisch met gekende gegevens van je klanten gevoed wordt.
3. Werk vooraf een herinnering strategie uit en volg je klant nauw op
Je mag jezelf gelukkig prijzen wanneer je klant de vragenlijst tijdig en volledig correct terugbezorgt. In de realiteit zien ondernemers de PB-periode echter als een jaarlijkse last, en stellen ze de aanlevering van gegevens dan ook zo lang mogelijk uit, waardoor de deadline in het gedrang komt. Overleg daarom op voorhand met je team over een herinneringsstrategie. Leg vast wie de klanten op welke manier zal herinneren en sta stil bij wat je wil communiceren in dat proces. Het spreekt voor zich dat een nauwe opvolging de sleutel tot succes is.
4. Structureer je verwerkingsproces
Uiteindelijk beschik je over een schat aan data die je samen met je team tijdig moet verwerken. Structuur speelt in dit proces een cruciale rol. Bepaal op voorhand hoe je de verzamelde data zal structureren en hoe je de verwerking ervan zal organiseren. Zorg hierbij voor een uniforme rapportering van elk dossier. Zo vermijd je dat je gegevens verliest en kost het je minder tijd om gegevens terug te vinden.
5. Download onze checklist met tips & tricks voor een vlot PB-seizoen
Honger naar meer concrete tips over hoe je dit volgend jaar precies georganiseerd krijgt? Download hier onze checklist met tips & tricks en ga voor een PB-seizoen dat op wieltjes loopt.
Enthousiast?
Download alvast onze checklist met tips & tricks en ga voor een PB-seizoen dat op wieltjes loopt.
Lees meer

Vijf redenen om tijdig met de voorbereiding van de PB-aangifte te beginnen
Verliep je PB-seizoen nogal chaotisch en ben je op zoek naar efficiëntere werkwijze voor de aangifte van dit jaar? Goed nieuws, want vroeg begonnen is half gewonnen wanneer het op een vlotte aangifte aankomt. We geven je precies vijf redenen waarom.

Het geheim van een snel groeiend accountancykantoor? Een vlotte onboarding.
Het onboardingsproces kan de band met een klant maken of kraken. Te veel kantoren botsen hierbij nog op problemen. In de meeste gevallen is het een tijdsintensief proces, zowel voor de accountant als voor de klant.