Klaar voor een nieuw PB-seizoen? Met deze 5 tips verzeker je je kantoor van een vlotte aangifte
Met deze vijf tips walsen jij en je kantoor voortaan vlot door de aangifte van de personenbelasting.
Savannah De Taeye
1. Start tijdig met communiceren
Dat heldere communicatie essentieel is voor een vlotte voorbereiding, hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar op welk moment begin je daar het beste mee? Ervaring leert ons dat je best vanaf maart of april al start met communiceren naar je klanten. Op die manier creëer je in de periode daarna nog genoeg ruimte voor opvolging en verwerking. Staat je vragenlijst dan nog niet op punt? Geen zorgen, laat je klanten al weten dat er een vragenlijst aankomt. Zo vermijd je dat ze uit zichzelf gegevens of documenten aanleveren waardoor je het overzicht verliest.
2. Verzamel je data zo proactief mogelijk
Bezorg je klanten niet jaarlijks dezelfde lege vragenlijst, maar houd rekening met de gegevens die je al kent uit MyMinfin, Tax-on-web of je CRM. Je klanten verwachten nu eenmaal dat je geen gegevens opvraagt die al gekend zijn of die eerder al werden aangeleverd. Als je dat wel doet, weigeren ze vaak om gegevens aan te leveren of vertragen ze het proces. Om die reden raden we je sterk aan om met een digitale vragenlijst te werken waarin je gekende data vooraf kan invullen of importeren. Denk bijvoorbeeld aan Google Forms, of Bothive. Die laatste zorgt zelfs jaarlijks voor een up-to-date PB-vragenlijst, die vooraf automatisch met gekende gegevens van je klanten gevoed wordt.
3. Werk vooraf een herinnering strategie uit en volg je klant nauw op
Je mag jezelf gelukkig prijzen wanneer je klant de vragenlijst tijdig en volledig correct terugbezorgt. In de realiteit zien ondernemers de PB-periode echter als een jaarlijkse last, en stellen ze de aanlevering van gegevens dan ook zo lang mogelijk uit, waardoor de deadline in het gedrang komt. Overleg daarom op voorhand met je team over een herinneringsstrategie. Leg vast wie de klanten op welke manier zal herinneren en sta stil bij wat je wil communiceren in dat proces. Het spreekt voor zich dat een nauwe opvolging de sleutel tot succes is.
4. Structureer je verwerkingsproces
Uiteindelijk beschik je over een schat aan data die je samen met je team tijdig moet verwerken. Structuur speelt in dit proces een cruciale rol. Bepaal op voorhand hoe je de verzamelde data zal structureren en hoe je de verwerking ervan zal organiseren. Zorg hierbij voor een uniforme rapportering van elk dossier. Zo vermijd je dat je gegevens verliest en kost het je minder tijd om gegevens terug te vinden.
5. Download onze checklist met tips & tricks voor een vlot PB-seizoen
Honger naar meer concrete tips over hoe je dit volgend jaar precies georganiseerd krijgt? Download hier onze checklist met tips & tricks en ga voor een PB-seizoen dat op wieltjes loopt.
Enthousiast?
Download alvast onze checklist met tips & tricks en ga voor een PB-seizoen dat op wieltjes loopt.
Lees meer
Breng de kracht van AI naar je kantoor met Sophia, de GPT-chatbot voor accountants.
Ontdek hoe we accountancy chatbot Sophia opwaardeerden met nieuwe AI-technologie, en hoe ze je repetitief werk vermindert en je klantenervaring verbetert.
Hoe verwerk je met je kantoor zo efficiënt mogelijk een schat aan verzamelde data?
Veel accountancykantoren spenderen dagelijks heel wat tijd en energie aan het up-to-date houden van klantendossiers, waardoor het tekort aan handen in de sector extra voelbaar is. Daarom bedachten we bij Bothive de EHBO voor accountants: eerste hulp bij onvolledige dossiergegevens.
Vijf redenen om als accountant tijdig met de PB-aangifte te starten
Vroeg begonnen is half gewonnen wanneer het op een vlotte PB-aangifte aankomt. We geven je precies vijf redenen waarom je best zo vroeg mogelijk start met de voorbereiding.