Checklist met tips & tricks voor een vlot PB-seizoen
Met deze checklist willen we je aan de hand van tips & tricks helpen om volgende PB-periode zowel voor jou, je medewerkers als je klanten zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.
De aangifte van de personenbelasting zorgt jaarlijks bij heel wat accountancykantoren voor onrust, stress en spanning. Dat komt in de eerste plaats door een overvloed aan mailverkeer in die periode. Klanten leveren vaak te veel, te weinig of juist helemaal geen gegevens aan. Daardoor moeten je medewerkers elk dossier afzonderlijk via e-mail nauw opvolgen en moeten ze blijven jagen op gegevens tot elk dossier compleet is. Veel ondernemers zitten die periode ook met extra vragen, die jij en je team moeten opvangen.
Daarnaast zit er vaak ook te weinig structuur in de verzamelde data. Documenten en gegevens worden door klanten op verschillende manieren aangeleverd en zijn dus op verschillende plekken te vinden. Daardoor kost het jou en je medewerkers heel wat tijd om alles bij elkaar te puzzelen en de aangifte zo correct en volledig mogelijk in te dienen.
Uiteindelijk zorgen gebrek aan tijd en een nakende deadline voor een piek in het stressniveau. Met deze checklist willen we je helpen om orde te scheppen in de chaos, en de PB-periode zowel voor jou, je medewerkers als je klanten zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.