The war on talent: hoe trek je als accountant nieuw personeel aan?

Of je nu je klantenportefeuille wil uitbreiden of de diensten van je kantoor gaat optimaliseren, wie wil groeien, heeft extra helpende handen nodig. Maar wat doe je als geschikt personeel in de accountancywereld nergens te vinden is?

Lauren QuataertBothive | Lauren Quataert

Lauren Quataert

2 min. leestijd
Bothive | The war on talent: hoe trek je als accountant nieuw personeel aan?

Tijdens een reeks workshops rond groei voor accountancykantoren, vroegen we aan de aanwezige accountants wat voor hen de grootste rem op de groei was. Voor veel kantoren bleek dat de instroom van nieuw geschikt personeel.

The war on talent is real.

Schermafbeelding 2021-09-16 om 17.07.26.png

Zoeken naar geschikt personeel in een hooiberg

Accountancy blijft een knelpuntberoep; er studeren weinig nieuwe accountants af. Dat veel kantoren moeilijk personeel vinden, is dan ook geen nieuws. Vooral het gebrek aan gepaste kandidaten is een groot probleem volgens de accountants in onze workshops.

💡Op zoek naar inspiratie? Wij stelden een checklist samen met 35 profielen die binnen jouw kantoor kunnen passen. Bekijk de checklist hier.

Schermafbeelding 2021-09-16 om 17.08.35.png

In de meeste gevallen komen er wel voldoende sollicitaties binnen, maar de moeilijkheid zit hem in iemand te vinden die voldoet aan de criteria van je kantoor. Je wilt natuurlijk iemand aannemen dat nét die ene missende schakel is in je accountancykantoor.

Senior profielen zijn moeilijk te strikken, want zij hebben hoge eisen. Ook vers afgestudeerde accountants zijn kieskeurig: ze zoeken steeds vaker naar kantoren met een modern imago en flexibele werkomstandigheden.

Natuurlijk is het moeilijk om heel flexibel te zijn als de deadlines elkaar aan de lopende band opvolgen. Laat staan dat je daarboven nog tijd hebt voor employer branding als accountant.

Aan de beperkte instroom kan je zelf weinig doen, maar er zijn wel alternatieve oplossingen voor het tekort aan gepaste kandidaten. Al vraagt het een beetje creativiteit.

Is dit wel mijn job als accountant?

Kijk eerst even naar de taakverdeling binnen je kantoor. Denk goed na over alle taken waar jij of een collega op dit moment tijd aan spendeert en stel jezelf volgende vragen:

  • Welke taken zijn essentieel voor de groei van je kantoor?
  • Dragen ze direct bij aan belangrijke bedrijfsdoelstellingen zoals klantenwerving of een kwalitatieve service?
  • Zijn er taken die je wil digitaliseren, maar waar je door tijdgebrek nog niet aan toegekomen bent?

Kijk in het lijstje welke taken bij jouw taakomschrijving passen of die van een collega. Degene die overblijven kan je uitbesteden aan nieuw personeel die niet per se een accountant hoeft te zijn.

Waarom geen personeel aannemen die zich deeltijds of zelfs fulltime kan focussen op digitalisatie? Of omgekeerd: een persoon die een deel van je taken overneemt zodat jij ruimte krijgt voor het uittekenen van processen die vooruitgang van je kantoor gaan boosten?

Weg met hokjesdenken!

Het zal je misschien verbazen, maar de deadlines zijn meestal niet hetgene dat nieuwe werknemers afschrikt. Die vind je ook in de reclamesector, marketing, architectuur en talloze andere sectoren. Het verschil zit hem in je vacature: stop met zoeken naar een 'pure' fiscalist.

Durf verder te kijken tijdens de aanwerving dan de typische accountancy skills. Motivatie, leergierigheid, specifieke vaardigheden en sociale capaciteiten zijn minstens even waardevolle troeven voor je kantoor.

Als accountant voer je ook vaak taken uit die niet per se gerelateerd zijn aan accountancy. Door personeel aan te nemen dat gespecialiseerd is in die andere taken, kan jij je focussen op je specialiteit.

Bovendien kan een (interne) bijscholing wonderen doen. Wat ontbreekt de kandidaat in kwestie exact? Kan dit aangeleerd worden? Is er een takenpakket dat wél past bij de kandidaat wanneer die hier een extra cursus voor volgt? Denk bijvoorbeeld aan controlewerk, opzetten van automatisaties, administratie enzovoort.

Nieuw personeel aantrekken hoeft niet moeilijk te zijn. Als je goed weet welke gaten in het takenpakket moeten opgevuld worden en je jouw medewerkers op de juiste markt(en) zoekt, heb je de hoofdingrediënten van de succesformule voor een groeiend accountantskantoor.

Op zoek naar inspiratie?

Wij stelden een checklist samen met 35 profielen die binnen jouw kantoor kunnen passen.

Bothive | Tijd besparen zonder extra personeel?

Tijd besparen zonder extra personeel?

Bothive helpt jouw kantoor jaarlijks tot 127 uur per 100 dossiers besparen en daarboven 17 uur per 10 nieuwe dossiers met een breed aanbod van automatische communicatieoplossingen.

Kennismakingsgesprek aanvragen

Onze website gebruikt cookies om je gebruikservaring te verbeteren. 🍪Lees meer