House of Financial Partners
Automatisatie en nauw klantencontact gaan hand in hand: Bothive helpt House of Financial Partners om maximaal te investeren in persoonlijk klantencontact.
Making accountancy sexy again
Achter elk succesvol bedrijf staat een sterke boekhouder. Of in het geval van Katrijn Messiaen en Francis De Bruyne van House of Financial Partners: een strategische Data Whisperer en een Fiscal Wizard.
Katrijn en Francis helpen gepassioneerde beroepers en ambitieuze ondernemers bij het uitbouwen van hun onderneming of versterken van hun zaak.
Ze noemen zichzelf liever geen boekhouders; het woord ‘boekhouden’ dekt volgens hen niet langer de lading. Hun diensten gaan verder dan een waslijst aan bedrijfscijfers bijhouden en doorgeven aan de ondernemer.
Het beroep accounting heeft geen sexy naam. Dat willen wij veranderen. In feite zijn wij financieel adviseurs. Onze taak evolueert steeds meer naar controle, forecasting en advisering voor ondernemingen.
- Katrijn Messiaen, Fiscal Wizard bij HoFP
Nu steeds meer routineuze en tijdsintensieve taken worden geautomatiseerd, moeten boekhouders zichzelf heruitvinden. De komende jaren zal het beroep steeds meer in die adviserende richting evolueren.
Binnen dit en 5 tot 10 jaar zal het werk bij de meeste bedrijven bedrijven veel repetitiever zijn dan bij een accountancykantoor.
- Katrijn Messiaen, Fiscal Wizard bij HoFP
Katrijn en Francis onderscheiden zich door méérwaarde te creëren voor hun klanten met persoonlijk advies en begeleiding.
Zo'n nauwe band met je klant opbouwen en onderhouden vraagt natuurlijk veel tijd. Daarom laten ze zich helpen door softwarepakketten die hun meest tijdsintensieve taken opvangen.
100% digitaal: een future proof strategie
HoFP wilde vanaf de start 100% digitaal werken, in plaats van een bestaand kantoor over ten nemen en gaandeweg te digitaliseren.
Ondernemingen die nieuwe tools proberen te introduceren in een vastgeroest systeem botsen vaak op moeilijkheden. Niet alleen technisch, maar ook het personeel en de klanten staan vaak niet bepaald te popelen voor nieuwe werksystemen.
Bedrijven met digitalisatie in de kern van hun bedrijf, plukken daar op lange termijn de vruchten van. En dat is een understatement. Denk maar aan de omzet van een 100% digitaal bedrijf zoals Amazon.
Digitaal werken is zowel voor de accountants bij HoFP als voor hun klanten voordelig. Het kantoor gebruikt Bothive flows om klantendata automatisch en gestructureerd te verzamelen.
We vinden het geweldig dat Bothive onze standaard klantcommunicatie aan het automatiseren is. Zeker de processen van de personenbelasting en het opstarten van een dossier. Dat zorgt ervoor dat er bij ons weer tijd vrijkomt om met onze klanten samen te zitten en hen advies te geven.
- Katrijn Messiaen, Fiscal Wizard bij HoFP
Met Bothive flows bespaart HoFP tijdens de onboarding gemiddeld 30 minuten per nieuwe klant en bij de aangifte voor de personenbelasting zelfs tot 1 uur per dossier.
De boekhouder als product
Naast de beweging naar digitalisatie is er volgens Francis nog een belangrijke shift aan de gang in de sector.
Ondernemers zien hun boekhouder steeds meer als een ‘product’. Voor veel accountants is de boekhouder vaak een kost die er te veel aan is. Francis voorspelt dat de prijs van boekhouden daarom alleen maar zal dalen.
Om de gewenste inkomsten te behalen, moet je het verschil op andere vlakken maken. Ga op zoek naar alle mogelijke manieren om meerwaarde te creëren voor je klanten.
De brug tussen jou en de klant is communicatie: de woorden die je uitspreekt, humor, een grapje, een koffie en koekje … Ik stuur één of twee keer per maand naar klanten dat ik niet kan wachten op hun producten of om te zeggen dat ze goed bezig zijn. Dat doen we vooral bij klanten waarmee we minder vaak contact hebben.
- Francis De Bruyne, Strategist en Data Whisperer bij HoFP
Voor Francis is automatisatie hierbij geen vraag meer, maar een must. Het manueel opvolgen van klanten kost hem elke maand heel wat werkuren.
Hyperpersoonlijke communicatie
Automatische communicatie die de klant toch persoonlijk benadert, dat is voor Francis de ultieme droom.
Bij Bothive zitten we volledig op dezelfde golflengte. We willen het in de toekomst mogelijk maken om automatisch hypergepersonaliseerde berichten te versturen naar klanten.
Onze software herkent de klant en gebruikt de data in hun dossier om automatisch berichten te sturen op basis van specifieke triggers.
Als je weinig tijd hebt om je klanten fysiek te zien, behoud je via die automatische check-ins een intens persoonlijk contact:
- Vraag hoe het met je klanten gaat
- Stuur klanten reminders
- Contacteer klanten die je al een tijdje niet hoorde
- Verwittig klanten wanneer er een bepaalde deadline nadert ...
Je onderhoudt een goede relatie terwijl je tijd bespaart die je kan herinvesteren in face-to-face advisering. Over een win-win gesproken!
Wil ook jij het verschil maken voor je klanten?
Wees altijd een stapje voor op de sector met de automatisatie van Bothive.
Lees meer
Dovacc
Sinds de overname door Douwtje Vanhorebeek in 2016 heeft Dovacc een digitale transformatie doorgevoerd die zowel het team als de klanten ten goede komt. Daarbij ging de aandacht naar efficiëntie, tijdbesparing en vermindering van de werkdruk. Een sprekend voorbeeld is de automatisering van de personenbelastingaangiften in samenwerking met Bothive.
Graef Advies
Dankzij automatische gegevensverzameling en datacentralisatie konden Gunther Hennissen en Ilse Simis van Graef Advies tijdens de PB-periode maximaal investeren in tussentijdse resultatenrekeningen voor hun klanten.