Bothive en VLAIO bouwen chatbot voor startende ondernemers
Bothive bouwde een chatbot die kandidaat-ondernemers in Vlaanderen begeleidt bij de opstart van hun onderneming.
Lauren Quataert
De chatbot kwam er in de eerste plaats om het VLAIO Contact Center te ontlasten. Dat is de dienst die ondernemers informeert over de verschillende vormen van ondersteuning voor hun bedrijf. Het Contact Center stond het afgelopen jaar onder grote druk door de vele vragen rond de coronamaatregelen.
Toegankelijker dan e-mail
In maart 2021 werd de chatbot gelanceerd op de VLAIO-website voor beginnende ondernemers 'Starten met je eigen zaak’. De voorbije maanden werd de chatbot uitgebreid getest, zowel door VLAIO-werknemers als gebruikers. De bot wordt continu geoptimaliseerd op basis van de vragen die de gebruikers stellen. Populaire onderwerpen zijn de financiering van de nieuwe zaak, de aanvraag van leningen en kredieten, maar ook welke hulp beschikbaar is bij opstart van een onderneming.
De chatbot had al snel een aanzienlijk aantal gebruikers, dat bevestigt Annelies Leysen, bedrijfsadviseur bij het VLAIO Contact Center: “Als we kijken naar de startersvragen die zijn binnengekomen heeft de chatbot een aandeel gehaald van 40%, wat toch wel indrukwekkend is.” Leysen merkt bovendien op dat het een heel toegankelijk kanaal is: “Mensen proberen vaak eerst de chatbot vooraleer ze de telefoon nemen of een mail opstellen met de volledige vraag. De bereikbaarheid en laagdrempeligheid is toch groter.”
Een gloednieuw communicatiekanaal
De VLAIO-bot functioneert als een ‘virtueel hulpje’ dat vooral repetitieve vragen opvangt en deze automatisch afhandelt. De chatbot kan zo’n 130 vragen beantwoorden, zonder tussenkomst van een medewerker. Wanneer de gebruiker een complexere vraag heeft, krijgt die nog steeds de keuze om het Contact Center direct te contacteren.
"De chatbot haalde een aandeel van 40% van de binnenkomende startersvragen, wat toch wel indrukwekkend is" - Annelies Leysen, Bedrijfsadviseur bij VLAIO
Leysen legt uit waarom de belangstelling voor dit experiment groot was: “De voorbije maanden zijn ontzettend druk geweest voor de medewerkers van het contactcenter door de toestroom aan vragen rond de verschillende coronapremies van de Vlaamse overheid. We zijn continu op zoek naar manieren om onze bereikbaarheid te vergroten en een chatbot vonden wij hiervoor heel interessant.”
We mochten ons project al toelichten op de virtuele Sandbox Showcase.
*Het experiment is een initiatief van VLAIO Sandbox. In kader van dat project gaat het Agentschap op zoek naar innovatieve start-ups met als doel deze te matchen aan een Vlaamse overheidsdienst. Voor de realisatie van de VLAIO-bot selecteerde het VLAIO Contact Center Bothive als partner. *
Wuif overbodige communicatie vaarwel
Benieuwd naar onze chatbots of onze andere automatische communicatie-oplossingen? We bekijken graag met jou welke formule het beste past bij jouw onderneming in een gratis verkennend gesprek (15 min).
Lees meer
Liantis investeert in Bothive
Bothive, het snel groeiende, digitale communicatieplatform voor accountants verwelkomt Liantis als nieuwe aandeelhouder én partner.
Bothive lanceert Field Manual 'Groeien zonder extra personeel'
Groeien zonder extra personeel, klinkt het als een droombeeld of kan het zomaar werkelijkheid worden? We goten al onze kennis en ervaring die we de voorbije jaren opdeden in een praktische handleiding.
Maurane Van den Nest